Nej, jeg skal ikke fortælle om, at jeg nu tilser en psykolog og alligevel så vil jeg.
For vores underviser, som skal føre os op i psykologi her i begyndelsen af december, er kognitiv psykolog og hun har lagt sin undervisning af os på en noget alternativ måde end man lige umiddelbart vil mene af en undervisningstime skal foregå.
For det første må vi ikke længere snakke om eksamen til andre og alt det hun laver og gør skal blive inde i klasseværelset, så det er egentlig for dårligt, at jeg så fortæller Jer om det, men min blog er ikke for alle og dem der kender til den, er også dem fra holdet af og bloggen er ikke på google, så jo det bliver inden for den lille skare. Inden for kognitiv psykologi handler det om at ændre dystre og negative tanker til positive og min blog har altid fungeret for mig på den måde, at jeg kan få mine tanker ud, så jeg ikke længere tænker på disse tanker.
Nr. 2 vi er blevet indført i hvordan hjernen fungerer – det er selvfølgelig vores pensum, I know, men vi er så heldige at få det afprøvet på egen krop. Vi har fået en forståelse af, hvordan tanker sætter andre processer i gang i kroppen - de processer understøtter så de negative tanker - så er cirklen i gang. Tankerne skal afbrydes.
Så for det tredje, underviseren har pålagt os, at vi skal komme til hver time op til eksamen OG (det er det vigtigste af det hele), vi skal, når vi liiiige er ved at falde i søvn, du ved når du er dér på grænsen til at "falde" i søvn og igen når vi er næsten, er ved at vågne, køre en indre film for vores øjne. Filmen skal være den dag, hvor vi er til eksamen. Filmen skal vise, hvordan du klarer eksamen. Nogle bestemte sætninger skal indgå i filmen: "Du får en god eksamensdag", "Du klarer det" og "Du kan det (pensum, eksamen m.v)". I min film har jeg tilføjet flere sætninger: "Du taler roligt og kan svare på alt hvad du bliver spurgt om".
Jeg må indrømme, at jeg var noget skeptisk, da jeg konstruerede og viste mig filmen de første to gange. Men jeg kan ærligt talt mærke en forskel i mine tanker og adfærd. Jeg føler mig mere "lettet" og glad. Jeg tænker, at det er egentlig selvhypnose, det jeg udsætter mig for, da det sker på tidspunkter, hvor jeg er dybt nede i min bevidsthed. Men jeg synes det virker og det er jo det ved det hele – tankerne skal styres og kontrolleres – det er ikke tankerne, der skal kontrollere mig ;-)
Så er der det med pensummet, nr. 4, hun ved at vi ikke kan læse det hele, hun understreger, at vi er heldige, at vi ikke har fået nyt og ukendt litteratur op til eksamen, derfor S K A L vi kunne Sterns, Perris & Perris, Kohuts og Bronfenbrenners teorier uden ad, eller hvert fald have de fire "på plads", da vi kan bruge de fire og trække ned over hele pensummet.
Vi har lige overstået "Børn, familie perioden", som blev afsluttet med at hver gruppe fremlagde og underviste klassen. Og ja, alle fire teoretiker kunne bruges – selvfølgelig kunne vi også inddrage flere, Stokkebæk, Smith m.m, men fremlæggelsen gav mig en "ahha" følelse og min indre ro blev endnu mere dyb. På mandag begynder vi på arbejdspsykologi – det vil så handle om konfliktpsykologi, men jeg kan allerede se, Bowlbys Indre ArbejdsModeller (tilknytning), resiliens og kognitive skemata vil blive en del af vores fremlæggelse. Ja, jeg synes pludselige det hele giver mening?
Hej på deg og takk for din kommentar i min blog..I Danmark er det vel ikke mye sne.Sneeen som kom i går er nesten borte nå.Ha det bra...
SvarSletDet er meget interessant, hvad du fortæller! Især dette med at kontrollere tankerne (og ikke lade, at tankerne kontrollere os). Men jeg synes også det handler om, at tage det rolig med dårlige tanker og at være bevidst om begivenheden, at dårlige tanker kommer og går, og man skulle ikke tage dem meget alvorligt fordi de skal forsvinde igen tidligere eller senere. Jeg har ingen idé om psykologi, men jeg har læst det i en bog om budismus, og jeg synes der er noget rigtigt i det :-)
SvarSlet